Samenwerken en communiceren vanuit verbinding

Samenwerken en dus communiceren doen wij de gehele dag en dagelijks merken we dat dat toch best lastig is. Of het nu gaat om communicatie met een cliënt, je collega, leidinggevende of mantelzorgers, je hebt zelf veel invloed op hoe je gesprekken verlopen. Wij laten je zien wat je aandeel is en hoe je hierin gericht kunt sturen. Soms heb je maar twee woorden nodig en loopt het gesprek gesmeerd. Soms lijkt het bijna of er een andere taal wordt gesproken en slaagt je er niet in om de ander te bereiken. Hoe je reageert en hoe jouw gesprek loopt is afhankelijk van hoe jij en die ander in elkaar steken. Doel van deze training is dat je door te werken met deze inzichten de onderliggende behoeften van jezelf en anderen beter kunt begrijpen en daarop adequaat leert te handelen.

Wat levert deze training je op?

Je krijgt zicht op hoe je communiceert en je krijgt inspiratie en praktische handvatten voor het versterken van je communicatie. Hierdoor krijg je meer zelfvertrouwen in het aangaan van contact en ontwikkel je meer inlevingsvermogen en een open houding. Je schaaft je luister- en gespreksvaardigheden bij. Hierdoor je in staat bent om anderen een welkom gevoel te geven en tegelijkertijd duidelijk te maken wat je van hem verwacht. Uitgangspunt hierbij is dat je je persoonlijke communicatieve kwaliteiten in relatie met anderen ontdekt en verder ontwikkelt.

Programma training samenwerken en communiceren vanuit verbinding

De rode draad in de training is dat we je begeleiden bij het ontwikkelen/ bijstellen van je gewenst (eigen) gedrag door zelfreflectie. Centraal in deze praktische training staat het oefenen van je luister– en gespreksvaardigheden. Je leert contact te maken met de ander zodat die weet wat je wil zeggen. Het uitgangspunt is steeds om te communiceren met de ander vanuit verbinding. Zonder verbinding is er geen contact en lopen gesprekken niet zoals je graag zou willen. We hebben aandacht voor je basis communicatieve vaardigheden als contact maken, luisteren (luistervaardigheden en ongewenste luistergewoonten), stellen van open vragen, doorvragen (wat is de vraag achter de vraag?), samenvatten en feedback geven en ontvangen. Tevens staan we stil bij de effecten van je eigen non– en verbale gedrag.

Aanpak

In deze tweedaagse training worden veel praktische oefeningen gedaan waarbij ervaringen en situaties van de deelnemers centraal staan. We werken o.a. met de methodieken van NLP en systeemwerk in de vorm van oefeningen en verhalen en hanteren bij deze training vooral de principes van geweldloze communicatie.

Leer met vertrouwen en vanuit verbinding te communiceren met anderen en hen er zo bij te betrekken.

Voor wie?

Deze training is bestemd voor iedereen die bereid is om kritisch naar zichzelf te kijken en zich in communicatief en sociaal opzicht wil ontwikkelen.

Praktisch

10 tot 12 deelnemers

Duur

2 dagen

Vorm

Open inschrijving. Gegeven door twee trainers.

Start

6 en 20 februari 2019

Kosten open inschrijving

€ 425,- p.p.

Je gegevens worden niet opgeslagen.

Aanmeldformulier

Ik meld me aan voor de training:

Je gegevens worden niet op deze website opgeslagen.