
Training: coachen op de werkvloer
Begeleiden van mensen die ‘het vak moeten leren’ is vaak heel leuk! Tenminste als je precies weet wat je moet doen. Gelukkig is het begeleiden
HEEL Opleidingen > Teamtrainingen (in contact als team)
In een goed functionerend team weet elk teamlid wat hij moet doen én staat daar helemaal achter. Alle collega’s werken op een vergelijkbare wijze en er is ook wat ruimte voor een persoonlijke invulling. De teamleden voelen zich verbonden met hun werk en met elkaar. De werkafspraken zijn duidelijk, de teamleden spreken elkaar zonder omwegen met respect aan. De onderlinge relatie is goed en iedereen werkt met plezier. Als dat het geval is heeft het team geen teamtrainingen nodig. Want zo zou het moeten zijn.
Echter soms is opeens een van deze bovenstaande factoren niet (meer) aanwezig. Dat zien we vaak als er iets verandert. Bijvoorbeeld als er een andere werkmethode komt of als er nieuwe teams gevormd worden. Dan is er nieuwe afstemming nodig over wat willen we en wie doet wat, wanneer. Wanneer er dan geen goede bodem gelegd is door samen een goede start te maken gaat het vaak van kwaad naar erger. Dan worden er veel besluiten genomen zonder verbinding of wordt er veel aan de onderlinge relatie gewerkt zonder dat het iets oplevert omdat waar het om moet gaan niet aangepakt wordt. In beide gevallen ontstaat er onvrede en staat het werkplezier onder druk. Dan is het belangrijk om meteen in te grijpen. Onze op professionele ondersteuning kan hierbij helpend zijn.
Neem vrijblijvend contact met ons op als je wil sparren over teamontwikkeling!
Gezamenlijk met het team/de opdrachtgever kijken we welke ondersteuning nodig is. Onze werkwijze is steeds dat we, concreet aan de hand van de praktijk kijken wat er speelt in. Vervolgens dagen we de mensen uit om zélf te bedenken hoe het anders kan en de eerste stap te zetten.
Het sleutelwoord bij onze teamtrainingen en workshops is steeds open communicatie en werkplezier. We zorgen ervoor dat er weer balans is. Dat er oog is voor de onderlinge communicatie en relatie én dat het team doelmatig werkt. Hierdoor voelen de teamleden zich met elkaar verbonden en werken met plezier en energie aan een goed resultaat. De teamleden communiceren open en direct met elkaar, er vindt een goede afstemming plaats en iedereen is betrokken bij wat hij doet. Daarnaast voelen alle teamleden zich veilig, gezien én gewaardeerd en dagen elkaar uit om hun beste bijdrage te leveren. De factoren die een team succesvol maken als creativiteit, betrokkenheid, humor, vertrouwen/veiligheid en respect zijn in voldoende mate aanwezig en de teamleden hebben plezier in hun werk.
We ondersteunen o.a.:
Daarnaast verzorgen we op aanvraag ook maatwerk workshops. Vaak gebaseerd op onze communicatietrainingen. Dus als u een vraag heeft op dat gebied, denken we graag mee.
Inmiddels hebben we o.a. korte workshops ontwikkeld over:
In onze teamtrainingen kijken we concreet aan de hand van de praktijk wat er speelt in het team. Hoe is de onderlinge samenwerking? Wat gaat goed en wat kan eventueel anders? We dagen het team uit om te bedenken hoe het anders kan en de eerste stap te zetten. We gaan op zoek naar werkplezier en zorgen ervoor dat er weer evenwicht en vertrouwen ontstaat. Hierdoor is er wederzijds begrip met als gevolg dat iedereen zich gehoord voelt. Bent u benieuwd wat wij met onze communicatietrainingen voor uw team kunnen doen. Kijk dan onderstaand filmpje van een van onze klanten of neem contact met ons op voor een oriënterend gesprek.
Begeleiden van mensen die ‘het vak moeten leren’ is vaak heel leuk! Tenminste als je precies weet wat je moet doen. Gelukkig is het begeleiden
Ga aan de slag en bepaal wat voor jouw team oké is! Sociale veiligheid is een zeer belangrijk ingrediënt voor het goed functioneren van een
Als zorgprofessional werk je vanuit liefde voor je cliënten samen met je team aan het welbevinden van je cliënten. Opeens ontstaat er een crisis door
Soms willen zaken gewoon in een team elke keer net niet helemaal lekker lopen. Het gaat dan vaak over steeds stroef lopende contacten tussen collega’/andere
Intervisie is leren van collega’s. Dit doe je door met elkaar, volgens een bepaalde methodiek, gericht te praten waar je in het werk tegenaan loopt.
Door de hectiek van alledag wordt er vaak nauwelijks of geen tijd genomen om samen eens stil te staan om te kijken hoe het nu
“Onbegrepen gedrag’ maar ook moeilijk verstaanbaar of zelfs probleem gedrag komt in de zorg nog wel eens voor. Zonder dat er een herkenbare oorzaak is,
Net zoals het voor mensen goed is om periodiek eens stil te staan bij hun persoonlijke ontwikkeling geldt dat ook voor teams. Daarom is in
Goed werkende zelfsturende teams en zelf organiserende teams hebben geen training zelfsturende teams nodig. Immers de teamleden voelen zich verbonden met elkaar én de organisatie
Tunnelweg 85
6601 CS Wijchen
024 – 366 1765
06 – 5183 1929
Valkhofscheweg 16
5363 SN Velp
06 – 445 440 67
Je vindt ons ook op:
Sparren over hoe jouw communicatie of die in je team te verbeteren?
Neem dan contact op:
© 2012-2025 HEEL communicatietrainingen | KvK-nummer 09177412 | Privacybeleid | Algemene leveringsvoorwaarden | Klachtenprocedure | Website: ideesign+