Coachen van collega’s is soms best complex, maar ook heel leuk! Tenminste als je precies weet wat je moet doen. Samen, al meer dan 40 jaar mensen coachend, hebben we inmiddels een berg met ervaring. En die willen we graag delen. Daarom hebben we deze praktische leergang ontwikkeld, waar we je de benodigde basisvaardigheden van een coach aanleren. Echter heb je al enige coachervaring en wil je de verdieping in? Kijk dan eens naar onze training Verdiepend coachen.
Na de leergang heb je voldoende in huis om zelf aan de slag te gaan. Je zet gericht de methodiek in die de ander nodig heeft om verder te komen. In het ene geval is het taakgericht coachen waarbij je de ander d.m.v. gerichte instructie op maat en feedback verder helpt. In het ander geval is het procesgericht coachen waarbij je samen met de ander achterhaalt wat deze nodig heeft om te leren wat er geleerd ‘moet’ worden.
Met name het procesgericht coachen is een ‘vak apart’ en daar richt zich onze leergang voornamelijk op. Dus feitelijk is het ook de leergang: Coachen met collega’s. Omdat je als coach als, gelijkwaardige, naast je collega staat en de ander d.m.v. goed luisteren en gerichte vraagstelling probeert te stimuleren om zelf de voor hem/haar beste oplossing te bedenken. Wanneer je iemand coacht moet je echter zowel taak- als procesgericht coachen onder de knie hebben. Daarom staan we bij beiden stil.
Onze leergang die inmiddels meer dan 15 keer is gegeven, wordt door onze cursisten heel hoog gewaardeerd. Wil je ook aan de slag met je coachvaardigheden? Lees dan verder, neem contact met ons op of meld je aan!
Coachen van collega’s is niet altijd eenvoudig!
Je mag iemand coachen/begeleiden. Je gaat in gesprek, vertelt precies wat ie moet doen, de ander knikt braaf ja en toch ….. heeft het niet het gewenste effect. Dan is coachen van collega’s geen feest. Misschien is het dan tijd om eens te kijken naar hoe je je coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken nu inzet en wat je zélf kan doen om deze te verfijnen.
Omdat wij geloven in de kracht van coachen, hebben we deze leergang Coachen van collega’s ontwikkeld. In onze leergang leer je de basisvaardigheden van het begeleiden van mensen. Aan het einde heb je voldoende in huis om als coach/begeleider verder te kunnen. Je kan de basisstructuur van een begeleidingstraject succesvol toepassen. Daarnaast heb je concrete handvatten hoe jij, met jouw mogelijkheden, invulling kan geven aan jouw rol van (interne) coach.
Wat levert de leergang coachen van collega’s je concreet op?
De effectiviteit van je begeleiding neemt toe doordat je na deze praktische leergang weet je hoe jij jouw collega’s beter kan coachen c.q begeleiden. Je kan écht contact maken en een coachingstraject opbouwen, begeleiden en afronden. Daarbij weet je hoe je de ander kan ondersteunen om zijn ‘leerdoel’ helder te krijgen. Tevens heb je voldoende zelfinzicht over je eigen kwaliteiten en weet hoe deze jouw manier van coachen beïnvloeden en maakt daar gericht gebruik van.
Ook weet je hoe je jouw rol zuiver kunt houden. En wat je vooral wél of vooral niet moet doen zodat de ander zijn doel bereikt. Je hebt een coachende grondhouding en vaardigheden ontwikkeld en kan inschatten hoe je op de ander overkomt. Dit alles kan je gericht inzetten wanneer je collega’s mag begeleiden bij hun professionele ontwikkeling zodat ze beter functioneren. Daarnaast heb je inzicht in de verschillende begeleidingsrollen van coach, mentor en adviseur en weet wanneer je welke rol gericht in kan zetten.
Is de training ook geschikt voor een teamcoach, mentor of coördinator?
Jazeker, we hebben de leergang zo opgebouwd dat iedereen die anderen mag begeleiden, praktische handvatten krijgt om de ander zo effectief mogelijk te ondersteunen. Dus als je je vaardigheden op dat gebied wil verbeteren ben je van harte welkom. Uitgangspunt is steeds hoe kan jij met jouw mogelijkheden in jouw situatie, ervoor zorgen dat de ander leert wat hij kan leren.
Dit zeggen deelnemers over de leergang:
- “Wat een waardevolle leergang. Ik heb veel geleerd over mezelf en hoe ik overkom en heb vooral ook veel praktische bagage meegekregen om anderen verder te helpen.” (Erik)
- “Wat een praktisch, afwisselend en op onze vragen afgestemd programma. De dagen vlogen voorbij en ik heb heel veel geleerd dat ik direct kan toepassen” (Nienke)
- “Mooie bruikbare oefeningen die ik zo kan meenemen in mijn gereedschapskist.” (Jantje)
- “Ik heb meer zicht gekregen op wie ik ben als coach en hoe ik overkom. Het doseren van mijn energie in de gesprekken gaat me beter af.” (Anita)
- “Ik waardeer de door de trainers gecreëerde gezellige, fijne en veilige sfeer in de groep en het vertrouwen dat ze uitstralen. Dat geeft voor mij een perfecte leeromgeving.” (Jolanda)
- “Het is mooi om te zien hoe de begeleiders hun programma zonder dat we er erg in hebben steeds aanpassen op wat wij als groep nodig hebben. Ik heb echt het gevoel dat het steeds maatwerk was dat paste bij wat ík en de groep op dat moment wilde leren.” (Roland)
In onderstaand filmpje vertelt oud deelnemer Karin Peters hoe zij de leergang coachen van collega’s heeft ervaren.
Werkwijze en uitgangspunten
Om iedereen persoonlijke aandacht en feedback te kunnen geven werken we met een kleine groep en twee trainers. Belangrijk is dat je zélf aan de slag gaat en érvaart hoe het is om als coach iemand te begeleiden. Daarom combineren we korte blokken theorie altijd met praktische oefeningen. Hierbij nemen we steeds concrete situaties als uitgangspunt. Dus geen rollenspellen met acteurs. Iedere deelnemer wordt gezien en uitgedaagd om te werken aan zijn persoonlijke ontwikkeling als coach/begeleider. Hiermee krijg je inzicht in jouw eigen kwaliteiten en valkuilen en bouw je aan je persoonlijke kracht als coach/begeleider.
Het kader van onze leergang staat beschreven in ons blog coachen op het werk. Daar staan de basisvoorwaarden van coachen en de vaardigheden die je nodig hebt om een goed te kunnen coachen op het werk uitgebreid beschreven. Hieronder het schema met alle essentiële elementen van het coachproces dat we als spiekbriefje gebruiken bij het leren coachen.
Daarnaast werken we o.a. met verhalen, visualisaties en praktische opdrachten. Als rode draad gebruiken we ook de Praktijkgids voor coaches van Julie Starr waar de verschillende stappen in het coachproces en vaardigheden worden behandeld. Dit aangevuld met theorie en oefeningen gebaseerd op o.a. NLP, TA en systeemwerk. Waar we o.a het boek Essenties van NLP van Lucas Derks & Jaap Hollander voor gebruiken en ‘Het Werkboek’ van Wibe Veenbaas een van de oprichters van Phoenix.
Aanpak leergang coachen van collega’s
Centraal in deze opleiding sta jij als persoon. De invalshoek is de kennis en vaardigheden die jij nodig hebt als coach/begeleider. De vraag is steeds: “Hoe kan jij jouw specifieke vaardigheden, kennis en kunde inzetten om de ander verder te helpen.”
Korte theorie, toepassen, evalueren
Het is een praktische opleiding waar je vooral bezig bent met oefeningen en opdrachten. “De tijd vliegt” zeggen de deelnemers aan de leergang altijd. Wij zijn van mening dat het concreet toepassen en ervaren van het geleerde het leerproces bevordert. Dus je zal veel gesprekken met je medecursisten voeren. Om het zo echt mogelijk te maken, oefenen we met reële situaties in een veilige omgeving.
Hierbij gaat het steeds om de volgende vragen:
- Wat doe je nu precies?
- Heeft dat het gewenste effect op de ander?
- Zo ja, hoe borg je dat?
- Zo nee, wat zou je anders kunnen doen?
Ervaringsgericht
Wij geloven in ervaringsgericht leren en dat betekent dat we je veel van het geleerde ook zelf laten ‘voelen’. Bijvoorbeeld hoe is het voor je als je coach afgeleid is en de draad kwijt is. Je maakt daarbij kennis met de basistechnieken voor het begeleiden van mensen en gaat daar praktisch mee aan de slag. Vervolgens ga je op zoek naar de bij jouw passende gesprekstechnieken en coachingsvaardigheden. Belangrijk is dat wat je doet afgestemd is op wat je uitstraalt. Wil je weten wat we precies gaan doen, bekijk dan ons programma voor de leergang.
Wel of geen certificering van de leergang coachen van collega’s
Bij ons ligt de focus op de kwaliteit van de inhoud en de impact van onze training op de individuele cursist. Waarbij we qua programma en oefeningen inspelen op ieders unieke leerstijl. Hierbij richten we ons op échte leerervaringen en persoonlijke groei. Praktische toepasbaarheid en het ontwikkelen van vaardigheden die direct in de praktijk ingezet kunnen worden, is daarbij steeds onze focus.
Daarom kiezen we bewust niet meer voor certificering. De daarvoor vastgelegde programma’s en examens beperken de vrijheid om steeds in te kunnen spelen op de leerbehoefte van de individuele cursist. Ze doen in onze ogen niet altijd recht aan de verschillende manieren waarop mensen leren en zich ontwikkelen. Onze uitdaging is om al onze cursisten steeds voldoende bagage mee te geven zodat ze hun collega’s effectiever kunnen coachen.
En …… wees niet bang. We hebben meer dan genoeg achtergrond als coaches en ook deze training heeft een keurmerk gehad van o.a. FCB en het STAPbudget. Alle essentiële onderwerpen die bij coachen aan de orde moeten komen, worden behandeld. Het belangrijkste voor ons is dat oud cursisten aangeven dat ze er heel veel aan (gehad) hebben.
Meer informatie over onze leergang?
Wij zijn zelf, net als onze cursisten, zeer enthousiast over deze leergang en proberen je d.m.v. deze informatie zo goed mogelijk duidelijk te maken wat we doen en wat het je oplevert. Toch kunnen we ons voorstellen dat je niet alle informatie vindt die voor jou van belang is. Dus heb je na aanleiding van deze informatie nog vragen of twijfel je of de leergang iets voor jou is neem dan gerust contact met ons op. We beantwoorden graag je vragen via de mail of telefoon. Ook als je een keer vrijblijvend over de leergang wil sparren ben je van harte welkom.
De leergang wordt verzorgd door Petri Elemans en Ad van Heijst, twee ervaren coaches met ruime trainingservaring.
En wil je weten hoe Petri coach is geworden? Lees dan haar blog: Coach worden, hoe doe je dat?