Leergang: Coachen van collega’s

Coachen van collega’s is soms best complex, maar ook heel leuk! Tenminste als je precies weet wat je moet doen. Als ervaren coaches hebben we inmiddels een berg met ervaring en die willen we graag delen. Daarom hebben we deze praktische leergang ontwikkeld, waar we je de benodigde basisvaardigheden van een coach aanleren. Na de leergang heb je voldoende in huis om zelf aan de slag te gaan. Onze leergang die inmiddels meer dan 10 keer is gegeven wordt door onze cursisten, veelal beginnende coaches maar ook mensen die op een andere wijze mensen mogen begeleiden, heel hoog gewaardeerd. Wil je ook aan de slag met je coachvaardigheden? Lees dan verder en meld je aan!

NB: Sinds kort is het mogelijk om voor onze leergang je stap subsidie in te zetten. Klik op de link stapsubsidie en lees wat je hiervoor moet doen en betaal slechts 795,- ipv 1795,- euro!

Coachen van collega’s is niet altijd eenvoudig!

Je mag iemand coachen/begeleiden. Je gaat in gesprek, vertelt precies wat ie moet doen, de ander knikt braaf ja en toch ….. heeft het niet het gewenste effect. Dan is coachen van collega’s geen feest. Misschien is het dan tijd om eens te kijken naar hoe je je coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken nu inzet en wat je zélf kunt doen om deze te verfijnen.

Omdat wij geloven in de kracht van coachen, hebben we deze leergang Coachen van collega’s ontwikkeld. In onze leergang leer je de basisvaardigheden van het begeleiden van mensen. Aan het einde heb je voldoende in huis om als coach/begeleider verder te kunnen. Je kan de basisstructuur van een begeleidingstraject succesvol toepassen. Daarnaast heb je concrete handvatten hoe jij met jouw mogelijkheden invulling kan geven aan jouw rol van (interne) coach.

Wat levert de leergang coachen van collega’s je concreet op?

Na deze praktische leergang weet je hoe jij jouw collega’s kunt coachen c.q begeleiden. Je kan écht contact maken en een coachingstraject opbouwen, begeleiden en afronden. Daarnaast weet je hoe je in jouw coachingstraject de coachvraag van de ander helder krijgt. Tevens heb je voldoende zelfinzicht over je eigen kwaliteiten en weet hoe deze jouw manier van coachen beïnvloeden en weet ook daar gericht gebruik van kan maken.

Ook weet je hoe je jouw rol zuiver kunt houden. En wat je vooral wél of vooral niet moet doen om het doel van de ander te bereiken. Je hebt een coachende grondhouding en vaardigheden ontwikkeld en kan inschatten hoe je op de ander overkomt. Dit alles kan je gericht inzetten wanneer je collega’s mag begeleiden bij hun persoonlijke ontwikkeling zodat ze beter functioneren. Daarnaast heb je inzicht in de verschillende begeleidingsrollen van coach, mentor en adviseur en weet wanneer je welke rol gericht in kan zetten.

Is de training ook geschikt voor een teamcoach, mentor of coördinator?

Jazeker, we hebben de leergang zo opgebouwd dat iedereen die anderen mag begeleiden praktische handvatten krijgt om de ander zo effectief mogelijk te begeleiden. Dus als je je vaardigheden op dat gebied wil verbeteren ben je van harte welkom. Uitgangspunt is steeds hoe kun jij met jouw mogelijkheden in jouw situatie, ervoor zorgen dat de ander leert wat hij wil leren.

Dit zeggen deelnemers over de leergang:

  • “Wat een waardevolle leergang. Ik heb veel geleerd over mezelf en hoe ik overkom en heb vooral ook veel praktische bagage meegekregen om anderen verder te helpen.” (Erik)
  • “Wat een praktisch, afwisselend en op onze vragen afgestemd programma. De dagen vlogen voorbij en ik heb heel veel geleerd dat ik direct kan toepassen” (Nienke)
  • “Mooie bruikbare oefeningen die ik zo kan meenemen in mijn gereedschapskist.” (Jantje)
  • “Ik heb meer zicht gekregen op wie ik ben als coach en hoe ik overkom. Het doseren van mijn energie in de gesprekken gaat me beter af.” (Anita)
  • “Ik waardeer de door de trainers gecreëerde gezellige, fijne en veilige sfeer in de groep en het vertrouwen dat ze uitstralen. Dat geeft voor mij een perfecte leeromgeving.” (Jolanda)
  • “Het is mooi om te zien hoe de coaches hun programma zonder dat we er erg in hebben steeds aanpassen op wat wij als groep nodig hebben. Ik heb echt het gevoel dat het steeds maatwerk was dat paste bij wat ík en de groep op dat moment wilde leren.” )Roland)

In onderstaand filmpje vertelt oud deelnemer Karin Peters hoe zij de leergang coachen van collega’s heeft ervaren.

Karin Peters over de leergang coachen van collega’s

Werkwijze en uitgangspunten

Om iedereen persoonlijke aandacht en feedback te kunnen geven werken we met een kleine groep en twee trainers. Belangrijk is dat je zélf aan de slag gaat en érvaart hoe het is om als coach iemand te begeleiden. Daarom combineren we korte blokken theorie altijd met praktische oefeningen. Hierbij nemen we steeds concrete situaties als uitgangspunt. Dus geen rollenspellen met acteurs. Iedere deelnemer wordt gezien en uitgedaagd om te werken aan zijn persoonlijke ontwikkeling als coach/begeleider. Hiermee krijg je inzicht in jouw eigen kwaliteiten en valkuilen en bouw je aan je persoonlijke kracht als coach/begeleider.

We werken o.a. met verhalen, visualisaties en praktische opdrachten. Als rode draad gebruiken we de Praktijkgids voor coaches van Julie Starr waar de verschillende stappen in het coachproces en vaardigheden worden behandeld. Dit aangevuld met theorie en oefeningen gebaseerd op o.a. NLP, TA en systeemwerk. Waar we o.a het boek Essenties van NLP van Lucas Derks & Jaap Hollander voor gebruiken en Het Werkboek van Wibe Veenbaas een van de oprichters van Phoenix.

Aanpak leergang coachen van collega’s

Centraal in deze opleiding sta jij als persoon. De invalshoek is de vaardigheden die jij nodig hebt als coach/begeleider. De vraag is steeds: “Hoe kan jij jouw vaardigheden, kennis en kunde inzetten om de ander verder te helpen.”

Korte theorie, toepassen, evalueren

Het is een praktische opleiding waar je vooral bezig bent met praktische oefeningen en opdrachten. De tijd vliegt zeggen de deelnemers aan de leergang altijd. Wij zijn van mening dat het concreet toepassen en ervaren van het geleerde het leerproces bevordert. Dus je zal veel gesprekken voeren. Om het zo echt mogelijk te maken, oefenen we met reële situaties in een veilige omgeving.

Hierbij gaat het steeds om de volgende vragen:

  • Wat doe je nu precies?
  • Heeft dat het gewenste effect op de ander?
  • Zo nee wat zou je anders kunnen doen?

Ervaringsgericht

Wij geloven in ervaringsgericht leren en dat betekent dat we je veel van het geleerde ook zelf laten voelen. Bijvoorbeeld hoe is het voor je als je coach afgeleid is en de draad kwijt is. Tussen de bijeenkomsten door werk je aan je eindopdracht die een beeld schetst wie je bent als coach.

Welke vaardigheden?

Bijna alle oefeningen en opdrachten zijn gericht op vaardigheden. Dan gaat het allereerst om de vaardigheid om als coach een traject van begin tot eind goed te leiden. Daarnaast gaat het over vaardigheden als contact maken , onderhouden en herstellen met de ander. Dit zowel met woorden, stem als lichaamshouding. Maar ook vaardigheden als luisteren, samenvatten en doorvragen. Hierbij gaat het om écht horen, zien en voelen wat de ander te zeggen heeft, zonder oordeel, en meegaan in de wereld van die ander. Om zo te proberen te begrijpen hoe de ander in elkaar zit. Door vervolgens van daaruit meekijken en openingen creëren door op het juiste moment de vraag te stellen die de ander verder helpt.

Onderwerpen die aan de orde komen.

We laten je kennis maken met de basistechnieken voor het begeleiden van mensen. En gaan vervolgens op zoek naar de bij jouw passende gesprekstechnieken en coachingsvaardigheden. Belangrijk is dat wat je doet afgestemd is op wat je uitstraalt.

Naast de praktische component, waar we heel veel oefeningen doen op het gebied van vaardigheden, besteden we vanzelfsprekend ook tijd aan de volgende onderwerpen. Wat zijn de voorwaarden voor een geslaagd coachingstraject? Hoe structureer je een coachtraject van het begin tot de afsluiting? Wanneer kan je coachvaardigheden inzetten en wanneer niet? De verschillen tussen adviseur, mentor en coach. Wie ben jij als (interne) coach, wat is jouw rol en hoe hou je jouw rol zuiver? Wil je meer weten bekijk dan ons programma voor de leergang.

Meer informatie over onze leergang?

Wij zijn zelf, net als onze cursisten, zeer enthousiast over deze leergang en proberen je d.m.v. deze informatie zo goed mogelijk duidelijk te maken wat we doen en wat het je oplevert. Toch kunnen we ons voorstellen dat je niet alle informatie vindt die voor jou van belang is. Dus heb je na aanleiding van deze informatie nog vragen of twijfel je of de leergang iets voor jou is neem dan gerust contact met ons op. We beantwoorden graag je vragen via de mail of telefoon. Ook als je een keer vrijblijvend over de leergang wil sparren ben je van harte welkom.

De leergang wordt verzorgd door Petri Elemans en Ad van Heijst, twee ervaren coaches met ruime trainingservaring.

Voor wie?

Deze leergang is bestemd voor iedereen die anderen wil gaan begeleiden, net begeleidt of enige tijd bezig is en een opfrisser wil hebben. Kortom iedereen die zichzelf verder wil ontwikkelen in het coachen (van collega’s).

Duur

6 trainingsdagen

Vorm

Open inschrijving en in company. Kleine groep max 14 cursisten en 2 trainers

Locatie

Conferentieoord De Poort Groesbeek

Data 2023

Start: 27 januari, 17 februari, 10 maart, 31 maart en 21 april en 12 mei

Kosten

€ 1.795,- p.p. (inclusief materiaal, koffie, thee en lunch). Over dit bedrag hoeft geen btw te worden betaald! Maak gebruik van je stapbudget en neem deel voor 795,-

Je gegevens worden niet opgeslagen.

Aanmeldformulier

Ik meld me aan voor de training:

Je gegevens worden niet op deze website opgeslagen.

Reviews

Praktische leergang. Leren door doen!

Rated 5 out of 5
29 augustus 2022

Wat heb ik veel geleerd (over mezelf), wat werkte ik hard om problemen van anderen op te lossen en wat viel het resultaat altijd tegen. Gelukkig heb ik wat praktische handvatten gekregen om het anders te gaan doen en dat werkt meteen in de praktijk. Door meer te luisteren en meer vragen te stellen, bedenken mensen nu zelf oplossingen en dat is voor alle partijen beter. Petri en Ad hartelijk dank.

P.M.

Ik heb heel veel geleerd!

Rated 5 out of 5
23 augustus 2022

Wat een openbaring deze leergang en wat heeft het me veel gebracht. Ik weet nu hoe ik ovrrkom en weet wat ik moet doen om contact te maken zodat ik de ander kan gaan coachen. Coachen is veel meer dan wat techniekjes leren. Het volgen van deze leergang was een grote stap voor mijn persoonlijke ontwikkeling kortom een echte aanrader.

I.B.

Leren door stil te staan

Rated 5 out of 5
27 juni 2022

Mooie training waarin ik veel heb geleerd. Met name dat ik zelf niet zo hard hoeft te werken en meer achterover kan leunen. Door te vertragen komt de verdieping.

J.A.

Een echte aanrader

Rated 5 out of 5
28 januari 2022

Goh wat heb ik veel geleerd. Vooral over mezelf en wat ik kan doen om anderen verder te helpen. Praktisch en wanneer noodzakelijk ook diepgang. Kortom een echte aanrader.

H.D.V.

Veilig leerklimaat

Rated 5 out of 5
12 februari 2020

Wat een prettige training. Een veilige leeromgeving waar het voor mij goed vertoeven was. Ik durfde me open te stellen en heb daardoor veel geleerd.

Dank Petri en Ad voor jullie prettige begeleiding

S.G.

Laat een review achter

Je mag alleen een sterren-beoordeling achterlaten, maar we vinden het fijn als je jouw beoordeling nader toelicht.