Intervisie: Leren van collega’s!

Intervisie is leren van elkaar, door met elkaar gestructureerd, volgens een bepaalde methodiek, gericht over het werk te praten, situaties door te nemen en elkaar tips geven. Niets meer en niets minder. In deze beschrijving geven we aan wat intervisie in onze ogen is, staan stil bij de toegevoegde waarde en geven aan wat wij als HEELopleidingen kunnen doen om het succesvol in te voeren.

Herken je dit?

Hebben jij en je collega’s wel eens het gevoel dat je tegen vergelijkbare dingen aan loopt. Dat je dat met elkaar wil delen, elkaar wil coachen, om zo van elkaar te leren en dat het er op de een of andere wijze maar steeds niet van komt om dat goed met elkaar te bespreken. Dan is de intervisie training wat voor jullie team. Hier leer je als team de kneepjes van de basis intervisie methode en de noodzakelijke vaardigheden om deze toe te passen. Zodat je als collega’s elkaar kunt coachen.

Wat is intervisie?

Intervisie is eigenlijk niets anders dan het coachen van collega’s of vakgenoten. Het is een beproefde leermethode om individuele werkvragen systematisch aan te pakken zodat je van elkaar kunt leren. Samen met je collega’s of vakgenoten reflecteer je in een kleine groep, op een veilige manier, volgens een vooraf bepaalde systematiek, op een ingebrachte werksituatie. Hierdoor krijg je inzicht in je eigen denken, communiceren en doen en laten in dagelijkse werksituaties. Alsook op je knelpunten en de wijze waarop je deze aanpakt. Samen met je collega’s ga je op zoek naar betere mogelijkheden zodat je jezelf verder kunt ontwikkelen.

De uitgangspunten van intervisie zijn:

  • Collegiale ondersteuning
  • Onderlinge advisering
  • Op basis van gelijkheid
  • Volgens een vaste structuur
  • Komen tot inzicht en oplossingen
  • Een zelfsturend en op reflectie gericht leerproces waar alle deelnemers van leren.

Doel van intervisie is leren van elkaar door het uitwisselen van kennis en ervaring!

Intervisie werkt alleen als je met het gehele intervisiegroep achter onderstaande doelen staat.

  • Elkaar uitnodigen tot zelfreflectie
  • Ondersteuning krijgen van elkaar en respectvol met elkaar omgaan
  • Deskundigheden vergroten of op peil houden
  • Doorgaand leren van praktijkervaringen van en met elkaar

Noodzakelijke randvoorwaarden voor intervisie!

Het is belangrijk dat alle teamleden bereid zijn hun kennis en ervaringen te delen en bereid zijn om zich kwetsbaar op te stellen door af en toe iets in te brengen. Daarnaast moeten alle teamleden ook bereid zijn om elkaar zonder oordeel en vanuit betrokkenheid te ondersteunen.

Betekenis van intervisie!

Door als management intervisie een plaats te geven in een organisatie geef je een duidelijk signaal af. Hiermee erken je impliciet dat de kennis over het werk op de werkvloer ligt en dat de collega’s in staat zijn om van elkaar te leren. Kortom je stimuleert leren van elkaar en toont respect voor de kennis en kunde van de medewerkers.

Welke intervisie methode komen aan de orde!

Voor het goed functioneren van intervisie is het belangrijk dat op het juiste moment de juiste intervisie methode gebruikt wordt. Welke intervisie methode dat is, bepaalt het team. Afhankelijk van de situatie is het ene meer geschikt dan het andere. Daarom laten we het team in onze training kennis maken met meerdere intervisie methoden zodat ze zelf een keuze kunnen maken. Voor het succes van de intervisie is het belangrijk is dat het team zich eerst de basis methode van intervisie en de daarbij behorende vaardigheden eigen maakt. Om vervolgens een intervisie methode kiezen die zowel bij het team als de ingebrachte vraagstelling past. De ene keer is dat bijvoorbeeld de roddelmethode en de andere keer is bijvoorbeeld incidentmethode passender.

Vrijblijvend advies over onze intervisie training.

Wil je ook met intervisie aan de slag en heb je naar aanleiding van deze informatie nog vragen. Of twijfel je of deze training iets voor jouw intervisiegroep is, neem dan contact met ons op. We beantwoorden graag je vragen via de mail of telefoon en in overleg kunnen we kijken wat nodig is om van jouw intervisiegroep een succes te maken. Ook als je een keer vrijblijvend wil sparren over je opleidingsvraag ben je van harte welkom.

Wat levert onze intervisie training het team op?

We leren de intervisiegroep de randvoorwaarden als het gaat om communicatie bij intervisie. Ook zoeken we met de groep een intervisie methode die bij deze groep past. Vervolgens gaan we daarmee aan de slag en leert het team om zelf deze methodiek te hanteren zodat ze het na de training zelf kunnen.

Wat zeggen deelnemers?

  • “Door de training ben ik in staat om gericht input te vragen van mijn collega’s. ” (Ingeborg)
  • “De begeleiding heeft mij geleerd om me meer open te stellen voor mijn collega’s. Ik durf weer om advies te vragen.” (Sjoerd)
  • “De training en begeleiding heeft onze intervisiegroep handvatten gegeven om samen op een gestructureerde wijze moeilijke zaken bespreekbaar te maken.” (Moniek)

Programma

Deze training is verspreid over drie dagdelen.

In dagdeel 1 gaan we in op wat intervisie is en oefenen we laagdrempelig met de basis communicatieve vaardigheden als luisteren, samenvatten en doorvragen. We hebben het dan over wat vooral wél te doen en wat vooral níet te doen.

In het tweede dagdeel staan we stil bij de verschillende methodieken die er zijn voor intervisie. Vervolgens gaan we daarmee in een reële oefensituatie aan de gang om er zo ervaring mee op te doen. Uiteindelijk kiezen we een of twee methodieken waar het team mee aan de slag gaat.

In het derde dagdeel gaat de intervisiegroep zelf aan de hand van concrete casussen oefenen met een gekozen methodiek. We begeleiden het proces en geven het team complimenten én tips. Vervolgens kijken we gezamenlijk wat de groep moet doen om zelf met de intervisie verder te kunnen.

Aanpak

We zorgen voor een veilige en vertrouwde omgeving zodat de leden van de intervisiegroep open met elkaar in gesprek kunnen en er een coachende sfeer ontstaat. Na de intake proberen we het programma zoveel mogelijk af te stemmen op de behoeften van het team. Naast een beknopt theoretisch kader zijn er vooral veel gerichte praktische opdrachten om met elkaar te oefenen. Uiteindelijk oefenen de teamleden met concrete casussen en leren zo al spelenderwijs hoe ze samen een intervisie methode kunnen toepassen. Er is voldoende tijd voor persoonlijke aandacht en reflectie. Iedere deelnemer wordt gezien en uitgedaagd om wat te leren.

Voor wie?

De communicatietraining Intervisie is bestemd voor elk team dat elkaar als collega’s wil leren coachen en adviseren en gebruik wil maken van deze beproefde methodiek. Om zo op een gestructureerde veilige manier kennis en ervaring met elkaar te delen.

Praktisch

Aantal deelnemers

Afhankelijk grootte team (maximaal 8)

Duur

1 dag en een dagdeel. In overleg is er ook maatwerk mogelijk.

Vorm

Incompany met twee trainers Petri Elemans en Ad van Heijst

Locatie

In overleg

Kosten (3 dagdelen)

€ 2250,- incl BTW.

 

Je gegevens worden niet opgeslagen.

Contactformulier

Ik wil graag meer informatie over de teamtrainingen, neem contact met mij op:

Je gegevens worden niet op deze website opgeslagen.

Reviews

Deze intervisietraining is een echte aanrader

5,0 score
28 september 2020

Wat een mooie en leerzame ervaring zijn deze bijeenkomsten geweest. Wat een kennis en ervaring hebben we in het team zitten en wat fijn dat we dat nu (eindelijk) ook van elkaar weten én met elkaar durven delen.

S.R.

Laat een review achter

Je mag alleen een sterren-beoordeling achterlaten, maar we vinden het fijn als je jouw beoordeling nader toelicht.