Coachen van collega’s is soms best complex, maar ook heel leuk! Tenminste als je precies weet wat je moet doen. Samen, al meer dan 40 jaar mensen coachend, hebben we inmiddels een berg met kennis en ervaring. En die willen we graag delen. Daarom hebben we deze praktische leergang ontwikkeld, waar we je de benodigde (basis)vaardigheden van een coach aanleren.
Na onze opleiding heb je voldoende in huis om gericht mensen te begeleiden. Je zet op het juiste moment de methodiek in die de ander nodig heeft om verder te komen. In het ene geval is het taakgericht coachen waarbij je de ander d.m.v. gerichte instructie op maat en feedback, verder helpt. In het ander geval is het procesgericht coachen waarbij je samen met de ander achterhaalt wat deze nodig heeft om te leren wat er geleerd ‘moet’ worden.
Met name het procesgericht coachen is een ‘vak apart’ en daar richt zich onze opleiding voornamelijk op. Dus feitelijk is het ook de leergang: Coachen mét collega’s. Omdat je als coach als, gelijkwaardige, naast je collega staat en de ander d.m.v. goed luisteren, feedback en gerichte vraagstelling stimuleert om zelf de voor hem/haar beste oplossing te bedenken. Wanneer je iemand coacht moet je echter zowel taak- als procesgericht coachen onder de knie hebben. Daarom staan we bij beiden stil.
Onze training die we inmiddels al meer dan 15 jaar geven, wordt door onze cursisten als erg leerzaam, inspirerend, praktisch en vooral ook heel leuk geëvalueerd. Wil je ook aan de slag met je coachvaardigheden? Lees dan verder, neem contact met ons op of meld je aan onder aan deze pagina!
Coachen van collega’s is niet altijd eenvoudig!
Je mag iemand coachen/begeleiden. Je gaat in gesprek, vertelt precies wat ie moet doen, de ander knikt braaf ja en toch ….. heeft het niet het gewenste effect. Dan is coachen van collega’s geen feest. Misschien is het dan tijd om eens te kijken naar hoe je je coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken nu inzet en wat je zélf kan doen om deze te verfijnen.
In onze opleiding Coachen van collega’s reiken we je vaardigheden aan voor het begeleiden van mensen. Aan het einde heb je voldoende in huis om als coach/begeleider verder te kunnen. Je kan de basisstructuur van een begeleidingstraject succesvol toepassen. Daarnaast heb je concrete handvatten hoe jij, met jouw mogelijkheden, invulling kan geven aan jouw rol van (interne) coach.
Wat levert de opleiding coachen van collega’s je concreet op?
De effectiviteit van je begeleiding neemt toe doordat je na deze praktische opleiding weet je hoe jij jouw collega’s beter kan coachen c.q begeleiden. Je kan écht contact maken en een coachingstraject opbouwen, begeleiden en afronden. Daarbij weet je hoe je de ander kan ondersteunen om zijn ‘leerdoel’ helder te krijgen. Tevens heb je voldoende zelfinzicht over je eigen kwaliteiten en weet hoe deze jouw manier van coachen beïnvloeden en maakt daar gericht gebruik van.
Ook weet je hoe je jouw rol zuiver kan houden. En wat je vooral wél of vooral niet moet doen zodat de ander zijn doel bereikt. Je hebt een coachende grondhouding en vaardigheden ontwikkeld en kan inschatten hoe je op de ander overkomt. Dit alles kan je gericht inzetten wanneer je collega’s mag begeleiden bij hun professionele ontwikkeling zodat ze handvatten krijgen om beter te functioneren. Daarnaast heb je inzicht in de verschillende begeleidingsrollen van coach, mentor en adviseur en weet wanneer je welke rol gericht in kan zetten.
Is de training coachen van collega’s ook geschikt voor een teamcoach, mentor of coördinator?
Jazeker, we hebben de training coachen van collega’s zo opgebouwd dat iedereen die anderen mag begeleiden, praktische handvatten krijgt om de ander zo effectief mogelijk te ondersteunen. Dus als je je vaardigheden op dat gebied wil verbeteren ben je van harte welkom. Uitgangspunt is steeds hoe kan jij met jouw mogelijkheden in jouw situatie, ervoor zorgen dat de ander leert wat hij kan leren.
Dit zeggen deelnemers over onze opleiding:
- “Wat een waardevolle opleiding. Ik heb veel geleerd over mezelf en hoe ik overkom en heb vooral ook veel praktische bagage meegekregen om meer effect uit mijn begeleiding te halen zodat anderen verder kunnen.” (Erik)
- “Wat een praktisch, afwisselend en op onze vragen afgestemd programma. De dagen vlogen voorbij en ik heb heel veel geleerd dat ik direct kan toepassen” (Nienke)
- “Ik coach al jaren mensen maar toch heb ik mooie bruikbare tips en handvatten gekregen die ik zo kan meenemen in mijn gereedschapskist.” (Jantje)
- “Ik heb meer zicht gekregen op wie ik ben als coach en hoe ik overkom. Het doseren van mijn energie in de gesprekken gaat me beter af.” (Anita)
- “Ik waardeer de door de trainers gecreëerde gezellige, fijne en veilige sfeer in de groep en het vertrouwen dat ze uitstralen. Dat geeft voor mij een perfecte leeromgeving.” (Jolanda)
- “Het is mooi om te zien hoe de begeleiders hun programma zonder dat we er erg in hebben steeds aanpassen op wat wij als groep nodig hebben. Ik heb echt het gevoel dat het steeds maatwerk was dat paste bij we op dat moment wilde leren.” (Roland)
In onderstaand filmpje vertelt oud deelnemer Karin Peters hoe zij de opleiding coachen van collega’s heeft ervaren.
Werkwijze en uitgangspunten van de training coachen van collega’s
Om iedereen persoonlijke aandacht en feedback te kunnen geven werken we met een kleine groep en twee ervaren trainers. Belangrijk is dat je zélf aan de slag gaat en érvaart hoe het is om al ‘coachend’ iemand te begeleiden. Daarom wisselen we korte blokken theorie altijd af met praktische oefeningen. Hierbij nemen we steeds concrete situaties als uitgangspunt. Dus geen rollenspellen met acteurs. Zo train je als het ware hoe je het voortaan kan gaan doen.
Belangrijk uitgangspunt hoe we werken is dat iedere deelnemer wordt gezien en uitgedaagd om te werken aan zijn persoonlijke ontwikkeling als coach/begeleider. Hiermee krijg je inzicht in jouw eigen kwaliteiten en valkuilen en bouw je aan je persoonlijke kracht als coach/begeleider.
We werken o.a. met verhalen, visualisaties en praktische opdrachten. Als rode draad gebruiken we ook de Praktijkgids voor coaches van Julie Starr waar de verschillende stappen in het coachproces en vaardigheden worden behandeld. Dit aangevuld met theorie en oefeningen gebaseerd op o.a. NLP, TA en systeemwerk. Waar we o.a het boek Essenties van NLP van Lucas Derks & Jaap Hollander voor gebruiken en ‘Het Werkboek’ van Wibe Veenbaas een van de oprichters van Phoenix.
Aanpak van onze opleiding coachen van collega’s
Centraal in deze opleiding sta jij als persoon. De invalshoek is de kennis en vaardigheden die jij nodig hebt als coach/begeleider. De vraag is steeds: “Hoe kan jij jouw specifieke vaardigheden, kennis en kunde inzetten om de ander verder te helpen.”
Praktisch d.w.z. korte theorie, toepassen, feedback, evalueren
Het is vooral een praktische opleiding waar je vooral bezig bent met gevarieerde oefeningen en opdrachten. “De tijd vliegt” zeggen de deelnemers aan onze leergang altijd. Wij zijn van mening dat het concreet toepassen en ervaren van het geleerde, het leerproces bevordert en zorgt dat het beter blijft ‘hangen’. Dus je zal veel gesprekken met je medecursisten voeren. Om het zo echt mogelijk te maken, oefenen we met reële situaties uit de dagelijkse praktijk in een veilige omgeving.
Hierbij gaat het steeds om de volgende vragen:
- Wat doe je nu precies?
- Heeft dat het gewenste effect op de ander?
- Zo ja. Hoe borg je dat?
- Zo nee. Wat zou je anders kunnen doen?
Ervaringsgericht; gewoon doen en ervan leren!
Wij geloven in ervaringsgericht leren en dat betekent dat we je veel van het geleerde ook zelf laten ‘voelen’. Bijvoorbeeld hoe is het voor je als je coach afgeleid is en de draad kwijt is. Je maakt daarbij kennis met de (basis)technieken voor het begeleiden van mensen en gaat daar praktisch mee aan de slag. Vervolgens ga je op zoek naar de bij jouw passende gesprekstechnieken en coachingsvaardigheden. Belangrijk is dat wat je doet afgestemd is op wat je uitstraalt. Wil je weten wat we precies gaan doen en vanuit welke invalshoek we werken? Bekijk dan ons programma voor de leergang.
Certificering of maatwerk?
Bij ons ligt de focus op de kwaliteit van de inhoud en de impact van onze training op onze individuele cursist. Waarbij we qua programma en oefeningen inspelen op ieders unieke leerstijl. Hierbij richten we ons op échte leerervaringen en persoonlijke groei. Praktische toepasbaarheid en het ontwikkelen van vaardigheden die direct in de praktijk ingezet kunnen worden, is daarbij steeds onze focus.
Daarom kiezen we bewust niet meer voor certificering. De daarvoor vastgelegde programma’s en afsluitende toets, kosten extra tijd en geld en beperken onze vrijheid om steeds in te kunnen spelen op de leerbehoefte van onze individuele cursisten. Onze uitdaging is om al onze cursisten steeds voldoende bagage mee te geven zodat ze met hun mogelijkheden hun collega’s effectiever kunnen coachen.
En …… wees niet bang. We hebben meer dan genoeg achtergrond als coaches en ook deze training coachen van collega’s heeft een keurmerk gehad van o.a. FCB en het STAPbudget. Alle essentiële onderwerpen die bij coachen aan de orde moeten komen, worden behandeld. Het belangrijkste ‘kwaliteitskeurmerk’ is voor ons is dat oud cursisten aangeven dat ze er heel veel aan (gehad) hebben.
Meer informatie over onze training coachen van collega’s?
Wij zijn zelf, net als onze cursisten, zeer enthousiast over onze training en proberen je d.m.v. deze informatie zo goed mogelijk duidelijk te maken wat we doen en wat het je oplevert. Toch kunnen we ons voorstellen dat je niet alle informatie vindt die voor jou van belang is. Dus heb je na aanleiding van deze informatie nog vragen of twijfel je of de training iets voor jou is neem dan gerust contact met ons op. We beantwoorden graag je vragen via de mail of telefoon. Ook als je een keer vrijblijvend over de training wil sparren ben je van harte welkom.
De opleiding wordt verzorgd door Petri Elemans en Ad van Heijst, twee ervaren coaches met ruime trainingservaring.





