Waarom een training professioneel communiceren met mantelzorgers? De wijze waarop zorg wordt verleend aan bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen en in de thuiszorg is de laatste tijd flink veranderd. Vroeger was het zo dat als iemand zorg nodig had dat dan de zorgmedewerkers ervoor zorgden dat ‘alles’ geregeld werd. Ze namen veelal bijna alles over en de mantelzorgers konden de zorg dan gerust uit handen geven. Dit was overzichtelijk en het was voor iedereen duidelijk waar ze aan toe waren.
Echter die tijd is voorbij. Het wordt voor de professionals in de zorg steeds meer “zorgen dat” de cliënten de hulp krijgen die ze nodig hebben dan “zorgen voor”. Dat betekent dat er heel wat gevraagd wordt van de (communicatie)vaardigheden van de zorgverleners. Want ze moeten:
- kijken wat er precies nodig is aan zorg voor de client. En dit afstemmen op de mogelijkheden van de verleende zorgindicatie.
- inschatten wat je als zorgverlener zou kunnen doen en wat de mantelzorgers eventueel zouden kunnen doen.
- in samenspraak met de client en de omgeving hen stimuleren om ook een bijdrage te leveren.
- duidelijke afspraken maken wie welke zorgtaken voor de client doet.
- feedback geven aan de mantelzorgers hoe het gaat.
Als zorgverlener ben je dus steeds met de mantelzorgers aan het afstemmen wie, wanneer, wat doet. Daarbij is het belangrijk dat je hen wanneer nodig stimuleert om taken op te pakken en daarbij goede instructies geeft zonder de regie te verliezen. Dit vraagt nogal wat van je communicatieve vaardigheden. Immers hoe doe je dat? Hoe maak je sluitende afspraken? Hoe spreek je “vrijwilligers” aan op wat ze wel of niet gedaan hebben? Maar ook hoe ga je om met weerstand en hoe pareer je die? Om je hiervoor praktische handvatten te geven en daarmee te oefenen hebben we deze training ontwikkeld.
Wat levert de training communiceren met mantelzorgers je op?
De training geeft je inspiratie en praktische handvatten voor het versterken van je communicatie met de familie/mantelzorgers. Hierdoor krijg je meer zelfvertrouwen in het contact met hen en ontwikkel je meer inlevingsvermogen en een open houding.
Daarbij schaaf je je luister- en gespreksvaardigheden bij waardoor je in staat bent om de familie/mantelzorgers een welkom gevoel te geven en tegelijkertijd duidelijk te maken wat ieder van elkaar te verwachten heeft. Ook leer je omgaan met weerstand en deze positief te gebruiken. Uitgangspunt is steeds dat je ontdekt wat je eventueel anders zou kunnen doen om betere resultaten te bereiken en daarmee aan de slag gaat.
Beoordeling van de training:
De training communiceren met mantelzorgers zelf als geheel, de werkvormen en de inhoud krijgt een 8,9 als beoordeling. De toepasbaarheid in de praktijk een 9,1 en de vraag of het voldaan heeft aan de verwachtingen scoort een 9,4. Alleen de beoordeling voor de beide trainers en de catering scoorden met een 9,7 hoger. Kortom een prima beoordeelde training.
Wat zeggen deelnemers over de training?
- “De training geeft mooie praktische voorbeelden, de balans tussen theorie en praktijk is goed.” (Fien)
- “De training helpt bij de bewustwording in contact met anderen en bij reflectie.” (Maria)
- ”Ik heb veel inzicht gekregen hoe communicatie kan verlopen, tips en zelfinzicht.” (Sanne)
- “Ga de cursus ook doen ik kan nu beter communiceren, veel oefenen en bij jezelf blijven.” (Erik)
- “Neem deel aan deze training heel leerzaam.” “Gewoon doen!!!.” (Harm)
- “De trainers creëren een veilige en leuke sfeer. “ (Mieke)
- “Erg leerzaam en leuk.” “Het geleerde is op meerdere terreinen inzetbaar.” (Ymie)
- “Het is leerzaam en ik ben me bewuster geworden van mijn eigen rol.” (Frits)
Programma
In overleg met de opdrachtgever bepalen we het programma. We starten met een inventarisatie van de leervragen en stellen daar het programma op af. De rode draad in de training is dat ieder zijn eigen leerdoelen bepaalt en dat we helpen bij het ontwikkelen/ bijstellen van gewenst (eigen) gedrag. Dit doen we door je niet effectieve gedrag te spiegelen en te bedenken wat je anders zou kunnen doen. (zelfreflectie).
We hebben veel aandacht voor basis communicatieve vaardigheden als luisteren, (luistervaardigheden en ongewenste luistergewoonten), stellen van open vragen, door kunnen vragen en samenvatten. Tevens staan we stil bij het aangeven van de effecten van het eigen non– en verbale gedrag. Daarnaast hebben we ook aandacht voor het omgaan met weerstand. Hoe deze te herkennen en te pareren op een positieve wijze. Centraal in deze training staat het oefenen van luister– en gespreksvaardigheden met als doel heldere afspraken te krijgen die de relatie met mantelzorgers verbetert.
Aanpak van onze training communiceren met mantelzorgers
In de training worden veel praktische oefeningen gedaan waarbij eigen ervaringen en situaties van de cursisten centraal staan. De cursisten krijgen tips en ontdekken in de oefeningen wat zij zelf, met hun mogelijkheden anders kunnen doen, om hun communicatie met mantelzorgers te verbeteren. We oefenen daarmee, laten hen ervaren dat het daadwerkelijk werkt en dagen hen uit om daarmee in de praktijk aan de slag te gaan. In een tweede bijeenkomst komen we daarop terug. Belangrijk is dat het geleerde daadwerkelijk toegepast wordt.
Vrijblijvend advies over de training communiceren met mantelzorgers
Heb je na aanleiding van deze informatie nog vragen of twijfel je of deze training aansluit bij je opleidingsvraag? Neem dan contact met ons op. We beantwoorden graag je vragen via de mail of telefoon. Ook als je een keer vrijblijvend wil sparren over je opleidingsvraag ben je van harte welkom.