Hieronder staat het programma en de aanpak van onze leergang coachen van collega’s. Het is vooral een praktische leergang waar we je concrete handvatten geven om jouw coachvaardigheden aan te scherpen. Dit doen we door vooral veel te oefenen. Onze doelstelling is dat je het je eigen maakt zodat je het geleerde zelf wanneer nodig kan toepassen. We doen dit aan de hand van situaties uit jullie dagelijkse praktijk.
Jij als ‘coach’ staat altijd centraal!
Centraal in deze opleiding sta jij als persoon. De invalshoek is de vaardigheden die jij nodig hebt als coach/begeleider. De vraag is steeds: “Hoe kan jij met jouw vaardigheden de aangereikte kennis en kunde inzetten om de ander verder te helpen.”
Korte theorie, toepassen, evalueren
Je bent vooral bezig met praktische oefeningen en opdrachten. De tijd vliegt zeggen de deelnemers aan de leergang altijd. Om het zo echt mogelijk te maken, oefenen we met reële situaties in een veilige omgeving.
Hierbij gaat het steeds om de volgende vragen:
- Wat doe je nu precies?
- Heeft dat het gewenste effect op de ander?
- Zo nee wat zou je anders kunnen doen?
Ervaringsgericht
Wij geloven in ervaringsgericht leren en dat betekent dat we je veel van het geleerde ook zelf laten voelen. Bijvoorbeeld hoe is het voor je als je coach afgeleid is en de draad kwijt is. Tussen de bijeenkomsten door werk je aan je eindopdracht die een beeld schetst wie je bent als coach.
Welke vaardigheden en onderwerpen?
Bijna alle oefeningen en opdrachten zijn gericht op vaardigheden. Dan gaat het allereerst om de vaardigheid om als coach een traject van begin tot eind goed te leiden. Daarnaast gaat het over vaardigheden als contact maken , onderhouden en herstellen met de ander. Dit zowel met woorden, stem als lichaamshouding. Maar ook vaardigheden als luisteren, samenvatten en doorvragen. Hierbij gaat het om écht horen, zien en voelen wat de ander te zeggen heeft, zonder oordeel, en meegaan in de wereld van die ander. Om zo te proberen te begrijpen hoe de ander in elkaar zit. Door vervolgens van daaruit meekijken en openingen creëren door op het juiste moment de vraag te stellen die de ander verder helpt.
Naast heel veel oefenen van vaardigheden, besteden we vanzelfsprekend ook tijd aan de volgende onderwerpen. Wat zijn de voorwaarden voor een geslaagd coachingstraject? Hoe structureer je een coachgesprek? Hoe vul je zowel je rol als coach en collega goed in?
Onderwerpen die aan de orde komen.
We laten je kennis maken met de basistechnieken voor het begeleiden van mensen. En gaan vervolgens op zoek naar de bij jouw passende gesprekstechnieken en coachingsvaardigheden. Belangrijk is dat wat je doet afgestemd is op wat je uitstraalt.
Dag 1. De startbijeenkomst: Contact en contract.
Op dag 1 maken we kennis met elkaar, geven de randvoorwaarden aan als het gaat om de 4 V’s (Veiligheid, Vertrouwen, Verantwoordelijkheid en Verbinding) en lichten het programma kort toe en maken afspraken.
Vervolgens gaan we meteen aan de slag met contact maken in de vorm van de eerste oefening waar we kennis met elkaar maken. We laten je zien én ervaren hoe je contact maakt en wat dat doet met de ander. Dan gaat het over de invloed van je woorden, stem en lichaamshouding op het contact. Hierbij leren we je vaardigheden wat je kan doen om contact te maken, om het contact te houden en hoe je het contact weer kan herstellen.
Daarna staan we stil bij de stappen uit het coachproces. Welke stappen zijn er te onderscheiden en hoe is de onderlinge samenhang.
Daarna staan we stil bij het belang van het contract dat je als coach/begeleider sluit met degene die je mag begeleiden. Wat spreek je af en wat hoort wel en niet bij je rol als coach en wat verwacht je van elkaar.
Dag 2. Luisteren, samenvatten, doorvragen en het filter.
Dag 2 richt zich op het oefenen van luister- en gespreksvaardigheden. Hoe ben je geneigd te luisteren naar anderen. Hoe selecteer jij hetgeen wat je hoort en wat komt wel en niet binnen? Ook hebben we het over je dienende rol als coach. Hoe zorg je ervoor door gericht mee te denken en vragen te stellen dat de ander helderheid krijgt. Zodat hij (met wat hulp) zelf handvatten ontwikkelt om uiteindelijk zelf zijn vraagstuk op te kunnen lossen.
We gaan deze dag eerst aan de slag met ieders filter. Wat ben je geneigd te horen en te zien. En wat betekent dat voor de mensen die je begeleidt? We doen diverse oefeningen waarbij iedereen een stuk van zijn eigen filter ontdekt. Daarna leren we je de basisprincipes van oordeelloos en gericht actief luisteren met aandacht voor de ander. Vanzelfsprekend staan we bij deze oefeningen ook stil bij het samenvatten en doorvragen.
De focus van deze dag ligt op het zodanig in contact komen met de ander dat je mee mag kijken in zijn/haar wereld. Je mag vervolgens ‘meelopen’ en gerichte vragen stellen. Zodat de ander inzichten krijgt en zijn eigen oplossingen bedenkt en daar concreet mee aan de slag kan.
Dag 3: De vraag achter de vraag.
Dag 3 staat in het teken van de kern van het coachgesprek en dat is achterhalen wat de daadwerkelijke vraag is. Iemand met een coachvraag loopt ergens tegenaan waar hij/zij zelf niet verder mee komt. Dat is de reden dat iemand naar een coach komt voor begeleiding. Het is nu aan de coach om de ander door gerichte vragen verder te helpen. Het vreemde is dat de aanvankelijke coachvraag uiteindelijk vaak niet hetgeen is waar iemand ‘last’ van heeft. Met name het goed uitvragen van de werkelijke coachvraag is de kern van het coachen.
Deze dag gaan we daar concreet mee aan de slag. We gaan in diverse korte oefengesprekken op zoek naar de vraag achter de vraag. Hoe krijg je helder wat de ander precies wil en waar hij nu tegenaan loopt. Hierbij gebruiken we de vragen behorende bij logische niveaus van Bateson en Dilts als kapstok. We leren je om te achterhalen op welk niveau de hulpvraag ligt en hoe je de ervaren ‘hindernis’ goed uitvraagt. De belangrijkste reden dat iemand steeds ergens tegenaan loopt, is dat ze niet helemaal helder hebben wat ze elke keer doen om dat voor elkaar te krijgen. Door middel van het stellen van vragen op het juiste niveau help je mensen om uit hun eigen gedachtecirkeltje te stappen. Zodat ze hun eigen oplossingen kunnen creëren.
Dag 4: Weerstand en behoeftes
Deze dag staat in het teken van omgaan met weerstand. Wat is weerstand, hoe uit deze zich en hoe ga je daar op een positieve wijze mee om. In diverse oefeningen geven we je hiervoor handvatten.
In elk verandertraject, dus ook in elk coachgesprek kom je wel eens weerstand tegen. Dat is een natuurlijk fenomeen. Weerstand is de uiting van emotie en daaronder ligt een behoefte. Voor een coach/begeleider is het belangrijk dat je in staat bent om deze weerstand die vaak niet tegen jou gericht is, goed te pareren en zo mogelijk om te buigen. Zodat de ander weer verder kan.
Dag 5: Praktische coachmethodieken
Deze dag staat in het teken van het gebruik van methodieken. We laten je kennis maken met diverse praktische ‘coachmethodieken’ die je kunnen helpen bij het coachen. Denk aan technieken als associëren en dissociëren, het gebruik van de meta-positie, het score-model en het gebruik van de levenslijn om patronen op te zoeken. We reiken je handvatten aan zodat je daar zelf mee aan de slag kan.
Dag 6 Puntjes op de i en afsluiting
De laatste dag staat de ochtend in het teken van het toepassen van de methodiek van de creatiespiraal. Dit is een mooie methodiek om eerder vastgestelde doelen te verwezenlijken. We laten je de kracht van deze methodiek ervaren en geven je handvatten hoe je die toe kan passen.
De middag is bestemd voor de feestelijke afsluiting. De cursisten blikken d.m.v. een korte presentatie terug op wat ze geleerd hebben van de leergang.
Tot slot het ’theoretisch kader’ van de training coachen van collega’s
Wij zijn praktische mensen. Dus geen ellenlange theorie etc. maar vooral veel oefenen en ervaren hoe je het anders kan gaan doen om meer effect te bereiken. De kapstok van de training is onderstaand ‘model’. Daar staan alle essentiële elementen van het coachproces beschreven dat je als ‘spiekbriefje’ kan gebruiken bij het leren coachen. Het blijkt een handige tool die je helpt om overzicht te bewaren in je coachsessies.

Gebruikte literatuur:
Als rode draad gebruiken we de Praktijkgids voor coaches van Julie Starr aangevuld met theorie uit het boek Essenties van NLP van Lucas Derks & Jaap Hollander
Nog vragen?
Heb je interesse in de leergang maar twijfel je nog? Neem dan contact met ons op. Wij beantwoorden graag je eventuele vragen.